Detta framgår av företaget Salesforce som är en väldigt stor aktör bland e-handelplattformar. Den uppskattade totala konsumtionen för e-handel under 2019 landar på 163,4 miljarder SEK jämfört med 144,8 miljarder förra året.
Den stora ökningen ser vi dock i mobilen, där det från 2018 till 2019 sker en ökning med över 40%! Detta är enormt. Man tror att vid 2020 så kommer ca 75% av all trafik på internet ske via en mobil enhet. Wow säger vi!
54 procent av oss handlar från utlandet, med tillgänglighet, priser och urval som bas. Samtidigt avbryter vi mycket färre inköp i år jämfört med förra året.
Sparar tid och pengar
Tidsbesparingar och lägre priser väger lika tungt bland svenskar som uppger att de handlar online. 24 respektive 23 procent sade att tid och pengar är de främsta orsakerna till e-handel och sedan tillgänglighet och möjlighet att jämföra produkter enkelt.
Det är intressant att se att åldersgruppen som handlar minst online, dvs. konsumenter i åldern 66-74 år, också främst handlar online för att spara tid och pengar. Men det som skiljer dem är att de värderar nätbutiker i större utsträckning än andra åldersgrupper, säger rapporten.
Vi köper de flesta resor online
Drygt hälften – 51 procent – av de inköp vi gör online är resor, visar undersökningen. Det är fördelat på inköp av biljetter till kollektivtrafik, flygbiljetter, hotell- och semesterstugor, taxibilar, paketresor, hyrbilar och kryssningar, och kategorin har ökat sedan förra året.
Läs också: Bästa kreditkortet för resan
När det gäller omsättningen är det flygbiljetter som tar majoriteten av kakan, med totalt 32,3 miljarder kronor. Den största andelen av befolkningen, 49 procent, som köper resor via Internet är de som köper kollektivtrafikbiljetter som tåg-, buss- och spårvagnsresor, men i omsättning kommer de på fjärde plats med en summa på 6,4 miljarder kronor. Inte konstigt, hela tiden är flygbiljetter – i många fall – ofta dyrare än en månatlig biljett.
”Om vi som konsumenter blir mer medvetna om klimateffekten av flygresor visar undersökningen ännu inga tecken på det”, säger rapporten.
Produktförsäljningen online minskar
På andra plats är inköp av varor med en andel på 29 procent av e-handeln. Även om detta rekord är det näst största, är det också det rekord som har fallit mest – totalt fem procent sedan förra året.
Trots att andelen onlineinköp har minskat något, anges i rapporten att köpet av mat och dagligvaror har ökat markant under det senaste året – i själva verket med så mycket som 20 procent. Det är emellertid kategorin kläder, skor och accessoarer som toppar listorna – 57 procent av befolkningen shoppar i denna kategori via nätet och omsätter för totalt 9,5 miljarder kronor.
Läs också: Bästa kreditkortet för bonus
Kategorier som hemelektronik, kropp och hälsa och interiörer ökar också, där kategorierna erotik, sport och fritids- och byggprodukter minskar något. Hemelektronik är nummer två på toppen av nettoomsättningen för varor och uppgår till 8,6 miljarder kronor.
Onlineförsäljningen av tjänster ökar
Alla kategorier inom onlineförsäljning av tjänster ökar eller klarar sig lika bra i år som förra året. Totalt har försäljningen i denna kategori ökat med nio procent sedan förra året. I likhet med 2018 är digitala medier som digitala dagstidningar, ljudböcker, streamingtjänster och liknande fortfarande på topp i statistiken.
Ändå ser vi att det är försäkringskategorin som med 8,6 miljarder som kvarstår med den största omsättningen. Detta trots att kategorin ligger på femte plats bland andelen svenskar som köper denna typ av tjänster online, här representeras av 28 procent.
En av orsakerna till att denna typ av köp ökar är att onlinetjänster underlättar att jämföra priser för besökaren.
Du kan sitta med din telefon eller vid din dator och titta på de olika leverantörerna sida vid sida. När det gäller mer komplexa serviceprodukter som försäkring och mobila tjänster är detta en stor fördel, säger rapporten.